Het personeelstekort in de zorg was al nijpend en het is de afgelopen maanden alleen maar erger geworden, doordat er minder zzp’ers worden ingezet. Roosters zijn nog moeilijker rond te krijgen, werknemers draaien overuren en het ziekteverzuim is hoog. Uit een rondgang van vakbond CNV blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde zorgmedewerkers deze hogere werkdruk ervaart. Ook zorgmedewerkers met wie de NOS sprak, bevestigen dit.
“Het is nog nooit zo schrijnend geweest als nu”, vertelt een zorgmedewerker die in een verpleeghuis werkt. De medewerkers willen anoniem blijven omdat ze geen problemen willen met hun werkgever. “Soms kan ik nauwelijks goede zorg leveren.”
Aan de NOS vertellen medewerkers dat sommige cliënten tijden in hun eigen ontlasting zitten, het uren duurt voordat ze ‘s ochtends uit bed geholpen kunnen worden of dat douchebeurten of blaasspoelingen soms overgeslagen worden. “Daar ben je dan oud voor geworden, voor een halve dag in een poepluier liggen.”
Roostergaten
Sinds januari handhaaft de Belastingdienst actiever op schijnzelfstandigen, oftewel op zzp’ers die eigenlijk werknemer zijn. Die zijn er veel in de zorg, denkt men, bijvoorbeeld omdat personeel in die sector meestal in vaste diensten werkt en dus niet zelf de werktijden mag bepalen.
Zorgorganisaties probeerden de afgelopen maanden om de zzp’ers in dienst te krijgen, maar de meeste zaten hier niet op te wachten. De streefdatum om helemaal met freelancers te stoppen, schoof een deel van de zorginstellingen dan ook steeds door. 1 april werd 1 juli en ondertussen zingt de datum 1 oktober rond.
In de zomer werd pijnlijk duidelijk dat het niet haalbaar was om te stoppen met zzp’ers en hebben veel zorgorganisaties toch weer freelancers ingezet om de gaten in het rooster op te vullen. “Een zomer zoals deze had ik nog niet meegemaakt”, vertelt Richard Spraakman die al vijftien jaar in de ouderenzorg werkt.
Bij WZH Prinsenhof in Leidschendam, waar hij locatiemanager is, vulden ze voorheen 300 à 400 diensten per maand met zzp’ers. Nu lossen ze het vooral intern op. “We proberen elkaar overeind te houden, maar soms merk je ook dat iemand er gewoon doorheen zit door de werkdruk.”
De zorginstelling probeert alternatieven in het leven te roepen om werken in loondienst aantrekkelijker te maken, zoals een flexpool waarbij medewerkers op verschillende locaties kunnen werken. Dat is een populair initiatief bij zorgorganisaties in de zomermaanden.
Groepsdruk
Zorgmedewerkers bij verschillende instellingen vertellen de NOS dat ze geregeld met minder mensen een dienst draaien, soms mist zelfs de helft of staan ze alleen. Zo vertelt iemand dat ze vorig jaar standaard met acht mensen een nachtdienst draaiden en nu nog maar met vier. “Als je pech hebt, meldt iemand zich nog ziek en moet er iemand van de dienst ervoor blijven om een dubbele dienst te draaien. Je kan de mensen niet alleen laten.” Ook wordt mensen weleens gevraagd voor medische handelingen waarvoor ze niet bevoegd zijn, zegt een medewerker in de gehandicaptenzorg.
Medewerkers worden ook buiten werktijd continu gevraagd om bij te springen. Iemand vertelt dat ze soms weken van 46 uur maakt, terwijl ze een contract heeft voor 20. “Vanmorgen was er weer een appje met een overzicht van alle open diensten. Of iedereen even wil meedenken en reageren. Je kan je meldingen wel uitzetten, maar er komt ook een bepaalde groepsdruk bij kijken.”
Er worden ook wel uitzendkrachten ingezet, maar die zijn duurder en komen ook weleens niet opdagen, vertellen meerdere mensen. En er zit ook een voordeel aan de verdwenen zzp’ers, zegt een zorgmedewerker: cliënten hebben met minder verschillende gezichten te maken. “Maar dat betekent wel dat je met minder mensen bent.”
Ondanks alles spreken de zorgmedewerkers nog altijd opvallend lovend over hun werk. “Het is ook niet allemaal kommer en kwel. Het werk is gewoon prachtig.” Alleen vinden de medewerkers het jammer dat nu vaker de gesprekjes met cliënten erbij inschieten. “Dat is de reden waarom ik de zorg ben ingegaan.”
Verhaal delen?
Wil je ook een verhaal over dit onderwerp delen? Dat kan door te mailen naar oproep@nos.nl. Mails worden in vertrouwen behandeld.