Grondpersoneel van KLM heeft voor twee uur het werk neergelegd. Door de staking worden zo’n 27.000 reizigers geraakt. Tussen 08.00 uur en 10.00 uur staken onder anderen mensen die bagage in- en uitladen, vliegtuigen verslepen en reizigers te woord staan.
Volgens een verslaggever ter plaatse lijken de vertragingen mee te vallen, maar dat moet de komende uren nog blijken.
Vakbonden FNV en CNV steunen de staking, omdat ze ontevreden zijn over het cao-akkoord dat drie andere, kleinere vakbonden sloten. FNV is vooral ontevreden over de loonsverhoging die in het akkoord is afgesproken, maar de vakbond wil ook dat er een betere regeling voor zwaar werk komt, en meer vaste banen voor het grondpersoneel.
Ook CNV-bestuurder Souleiman Amallah had het liever anders gezien. “KLM had deze staking al 10 maanden geleden kunnen voorkomen, nu staan we hier en dat is helaas ten koste van de passagiers en de operatie, maar het is belangrijk dat er eerlijke verdeling is tussen piloten, cabinepersoneel en het grondpersoneel.”
Impact
Die 14.000 grondmedewerkers op Schiphol zijn verantwoordelijk voor het laden en lossen van bagage en vracht, het verslepen van vliegtuigen, de beveiliging. Ook helpen ze passagiers op de luchthaven of werken ze bij de technische controle. Zonder dat personeel kunnen er geen vliegtuigen vertrekken of landen.
“We zorgen er met zijn allen voor dat het vliegtuig de lucht in gaat. Als de piloot niet aan boord is, vliegen we niet en ook niet als wij er geen kerosine in doen,” zegt een van de stakers.
Niet alleen vandaag legt het personeel het werk neer, dat doen ze volgende week woensdag ook tussen 8.00 uur en 10.00 uur. Volgens KLM is de impact van de staking dan ook groot.
De luchtvaartmaatschappij bereidt volgens een woordvoerder een logistieke puzzel voor, die meerdere dagen in beslag kan nemen: “Allereerst werken we er hard aan om alle passagiers om te boeken, zodat ze zo snel mogelijk alsnog op hun bestemming aankomen”, aldus KLM. “Daarbij komt ook de beschikbaarheid van onze collega’s die op de vluchten werken en bijvoorbeeld de toestellen zelf.”
Door rechter verboden
Die impact op het vliegverkeer was de reden waarom de rechter twee keer eerder een stokje stak voor de stakingen. De vakbonden wilden in juni 24 uur het werk neerleggen en begin juli 8 uur. KLM stapte naar de rechter en die zette daar een streep door.
Volgens de rechter zou de actie te ingrijpend zijn door alle veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan. De geplande staking viel namelijk in de drukke vakantieperiode en zat dicht op de NAVO-top in Den Haag. Volgens FNV hebben Schiphol en KLM ditmaal wel voldoende tijd gehad om voorbereidingen te treffen.