Een wasmachine, smartphone, koffieapparaat of waterkoker die het na twee jaar niet meer doet. Hoewel een verkoper dan moet aanbieden het product te laten maken, gebeurt dit in de praktijk vaak niet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kreeg hier in de eerste helft van dit jaar 3500 meldingen over, bijna net zoveel als heel vorig jaar. Toen waren het er 3900.

Waar die stijging door wordt veroorzaakt, weet de ACM niet. De opvallende stijging is wel reden om vandaag een publiekscampagne te beginnen. De belangrijkste klacht die bij de toezichthouder binnenkomt is dat consumenten te horen krijgen dat ze na twee jaar geen recht hebben op garantie.

De ACM ziet dit bevestigd worden in eigen onderzoek; bijna 40 procent van de ondervraagden denkt dit. Ruim 35 procent van de mensen vindt dat gebruik maken van de garantie te veel gedoe is.

Twee jaar

Anders dan veel mensen denken is de garantie vaak langer dan twee jaar na aankoop geldig. De wettelijke garantie betekent dat een product moet meegaan zolang je dat redelijkerwijs mag verwachten. In Nederland is hier geen vaste termijn voor.

Gaat je aankoop te snel kapot en is het niet je eigen schuld, dan moet de verkoper het product kosteloos repareren, vervangen of vergoeden. Eventuele kosten die hierbij kunnen komen, voor onderzoek of verzending van het product, zijn ook voor de verkoper.

“De wet schrijft niet per product voor wat de garantietermijn is”, legt bestuurslid Martijn Ridderbos van de ACM uit. “Dat moet je als consument deels zelf uitvinden. Over het algemeen mag je van duurdere producten verwachten dat er een langere garantietermijn is.”

Ongemak

Een andere reden voor consumenten om niet naar de garantie te vragen, is ongemak. Bijna 40 procent van de ondervraagden voelt dat ongemak bij klagen. Onterecht, zegt Ridderbos, die er ook op wijst dat het benutten van je garantie niet alleen gunstig is voor je portemonnee, maar ook voor het milieu, want de producten worden hergebruikt.

De meeste meldingen die binnenkwamen gingen over de sectoren consumentenelektronica en witgoed. Bedrijven uit die branches hebben in juli een waarschuwingsbrief van de ACM gehad. Vanwege het lopende onderzoek kan de ACM niet zeggen om welke bedrijven het gaat. “In het najaar gaan we op basis van signalen kijken of er iets is gebeurd en dan nemen we eventueel maatregelen”, zegt Ridderbos.

De ACM hoopt consumenten via een publiekscampagne duidelijk te maken wat hun rechten zijn. De toezichthouder opent hiervoor een pop-upwinkel op Utrecht Centraal. Bezoekers kunnen leren hoe het zit met de garantie op bijvoorbeeld hun koelkast, tv of stofzuiger.

Verder kun je er leren hoe je het gesprek moet aangaan met de verkoper, bijvoorbeeld als je een beroep wilt doen op een langere garantietermijn. “Je moet er vanuit gaan dat de wettelijke garantietermijn langer dan twee jaar is en je door de verkoper dus niet met een kluitje het riet in laten sturen”, geeft Ridderbos mee als tip.

Oproep

Voor een radio- en/of televisiereportage zijn we op zoek naar ervaringen van mensen met garantietermijnen. Hebt u wel eens problemen ervaren rond garantie en wilt u (vandaag) uw verhaal doen? Mail dan naar economie@nos.nl